неделя, 8 март 2009 г.

Чалгата (май) си отива

Като гледам така какви песни пеят Анелия и Десислава напоследък, май съвсем скоро чалгийцата няма да я има по нашите ширини...или Митко Пайнера просто се преориентира бизнеса ??? Edit: Митко Пайнера да хване да изпрати Еми-то на учител по английско произношение...иначе пее много добре!

Анелия - Since you have been gone

Десислава - My pleasure my pain

И още...Емилия - Everything On You

EDIT2: Анелия - Say It Right



11 коментара:

  1. Дано скоро се свърши с тази чалга, че много млади хора свършиха, като личности покрай нея!! Крайно време е младите да се освестят и да започнат да '' чуват '' музиката!

    ОтговорИзтриване
  2. Чалгата няма да изчезне само с изчезването на ориенталските интонации. Те са само средство, чалга-коренът е доста по-надълбоко: в примитивната, едноклетъчна "емоционалност", която това течение в популярната музика е предназначено да задоволява. (За която цел, между другото, са предназначени и сапунените сериали, и риалити шоутата, и жълтите медии, и куп други неща.)

    За да изчезне чалгата, трябва да изчезне чалга-мисленето. Което - колкото и да ми е тъжно - не виждам как ще стане скоро.

    Резултатът от привидното "очовечване" на музикалната чалга най-много да доведе до нови абсурди: примерно, R&B балада, която съответната певачка изпълнява качена на масата и хвърляща гюбеци. Не само че няма да се изненадам, а съм убеден, че появата на подобни казуси е само въпрос на време.

    ОтговорИзтриване
  3. Ама за този post го направих с тъга. Не искам да изчезват неравноделните ритми и етно музиката. За къде сме иначе тук на Балканите без нашата ракийка, салатка и фолк... ако няма фолк, целият ритуал с ракията и щопската си губи смисъла :)

    ОтговорИзтриване
  4. Извинявай, Слави, аз падам малко хардлайнер по отношение на чалгата (във всички измерения на това понятие). Освен това правя разлика между неравноделни тактове и етно музика от една страна, и привнесени откъм Анадола в България извивки и маанета - от друга. "Излел е Дельо хайдутин" и Горан Брегович са едно; музикалната продукция на ония каки, дето се подвизават из публичното пространство само с по едно име, e нещо съвсем друго. Ако и от чисто музикална гледна точка да има подобия. Съществената разлика не е в нотите и ритмите, а в това, което стои зад тях.

    ОтговорИзтриване
  5. Не искам да споря за това, всеки си има собствени вкусове и предпочитания :) Но не си ли съгласен, че чалгата еволюира... за пример ти давам това:

    http://jivotmoi.blogspot.com/2008/12/anelia-produljavam.html

    ОтговорИзтриване
  6. Хубави песни ,но не и изпяти от тях.

    ОтговорИзтриване
  7. @Слави Трайков:

    Не мисля, че може да се говори за еволюция въобще.

    Чалгата е чисто комерсиален продукт - и то по-скоро лайфстайл-продукт, отколкото музикален. Тя няма да тръгне да еволюира поради някаква своя вътрешна потребност: тя няма такива потребности, нейното развитие се диктува само от предпочитанията на пазара. Единственият критерий е "колкото повече се продава, толкова е по-качествено". Точно затова там успешно виреят недоразумения от типа на Азис, примерно.

    За разлика от други музикални стилове, които са се зародили върху непазарни основи (фолклор, социални феномени) и впоследствие са образували около себе си пазар, чалгата е създадена специално, само и единствено за пазара. И то за точно определен пазарен сегмент в развлекателната индустрия: сегмент, в който след 89-та имаше страхотен вакуум. Чалгата просто зае празното пространство и печели добре от това.

    Тъй че не само няма да тръгне да бяга от него, "еволюирайки", а напротив, винаги ще се стреми да подхранва и насърчава съществуването му във вида, в който е. Просто така е най-изгодно. Още повече че самият пазарен сегмент не е особено взискателен. По собствените му критерии за качество и разнообразие той има всичко, което му трябва; само отвреме-навреме да се появява по някое ново лице (бюст) - и всичко е шест.

    Забежките в други стилови посоки са по-скоро някакви изолирани опити за диверсификация - да се види дали не може да се използва вече натрупаната лична популярност на определени изпълнител(к)и, за да се поприлапат малко от слушащите други видове музика. Криза е, все пак... та всеки допълнителен потребител е добре дошъл... ;)

    Така че появата на подобни изпълнения според мен е на чисто икономическа основа, не може да става и дума за някакво "узряване" за по-висша естетика. Чалгата няма нищо общо с висшата естетика, и няма как да има (всъщност, самото понятие за естетичност в нейната сфера поначало е твърде спорно).

    ОтговорИзтриване
  8. @Зелен Бетон съгласен съм с някои от нещата които казваш, но това си е бизнес. При това дяволски добър бизнес. Печеливш и със страхотни ресурси за да наема най - добрите композитори, текстописци, оператори, режисьори и прочие. Наистина ли вярваш, че един продукт който е изработен от най - скъпо платените гореизброени няма да е качествен ??

    ОтговорИзтриване
  9. @Слави Трайков:

    Най-скъпо платен (специалист) не означава най-стойностен (продукт).

    Когато чалгата се появи, тя беше едно от малкото (ако не и единственото) поле в БГ популярна музика, в което музикант можеше да изкарва пари. И много качествени музиканти се ориентираха натам. Затова откъм инструментално майсторство, аранжименти и качество на звукозаписа чалгата винаги е била на ниво. Откъм техническо изпипване на видеоклипове също. И откъм реклама и т.н. Където има пари, има и професионалисти.

    Но това са професионалисти, които са се поставили в услуга на определен тип бизнес. Те няма да направят нищо повече от това, което изискват шефовете им - а шефовете искат това, което "ще се кльопа" в чалготеките.

    Ако един перфектен цигулар-симфоник, който може да свири божествено Вивалди, Сарасате и Паганини, отиде да свири за пари в ресторант, той ще свири каубойски цигулки и цигански напеви на ухо. Въпреки че може и другото, и че другото носи стойност от съвсем различна категория.

    Същата работа е и със самите изпълнители. Мнозинството от тях имат несъмнени гласови данни - и ако бяха "захапали" накъм соул, рок, R&B, традиционен фолклор и т.н., щяха да бъдат успешни и в това. Някои дори са се изхитрили да си оформят стил, който не е откровено "за маса" или "за душата", а има наглед по-високи претенции. Някои правят и модните сега "тайни концерти", където пеят предимно не-чалга. Но РАМКАТА, в която работят, е чалгата. Няма как да излязат от нея като имидж, ако и да са способни на повече. Защото ще станат безинтересни на преобладаващата част от чалга-аудиторията, която си иска нейното си. И ще излязат от печелившия бизнес.

    Разбирам те за какво говориш, но според мен е немислим някакъв плавен преход накъм други стилове популярна музика. Такова нещо може да се получи само ако консуматорите на чалга променят съществено критериите си. Критериите на елементарния кеф обаче не подлежат на еволюция - а те именно са фундаментът на чалгата и тя винаги ще се върти около тях. Макар и да се появява сегиз-тогиз по някое клипче като тия горе.

    Чалгата не съдържа в себе си такава музикална стойност, която да ù дава основание да се "слее" като равнопоставено музикално течение с някое друго. Тя не е МУЗИКАЛНО ЯВЛЕНИЕ, а развлекателен продукт, облечен в музикална форма; тя съдържа потребителска стойност, но не представлява музикален принос (въпреки техническата си изпипаност). Чалгата никога няма да роди евъргрийни, хитове, които ще надживеят времето си (освен ако "Камъните падат" не се смята за евъргрийн...) - защото тя е продукт за консумация тук и сега, нищо повече.

    И няма да остане в историята като музика, а най-много като социален феномен. Ако въобще остане.

    Не знам защо се разписах толкова, сори :) Надявам се поне, че разсъжденията ми са ясни.

    ОтговорИзтриване
  10. горещо се надявам да си отидее (йесссссссс) :)

    ОтговорИзтриване
  11. забравих да добавя одеве - най-много ме кефи my pleasure my pain

    ОтговорИзтриване